Intervalový tréning

Autor: Marek Manák | 4.1.2015 o 18:20 | Karma článku: 3,05 | Prečítané:  360x

Tento článok je určený všetkým tým, ktorí sa rozhodli zhodiť po Novom roku nejaké tie kilá navyše a radi príjmu pár užitočných informácií. 

 

Ak si už teda začal s napĺňaním svojho novoročného sľubu a začal si pravidelne navštevovať fitko, mohli by ťa zaujímať informácie ohľadne intervalového tréningu. Už minule som sa vyjadril v zmysle, že dlhotrvajúci kardio tréning nie je až taký úžasný ako si viacerí myslia. Tiež som spomenul, že by vlastne ani nemal trvať dlhšie, než 30 minút. Lenže čo ak ti tých 30 minút vôbec nestačilo a na posilňovacie stroje sa ti ísť nechce?

V takom prípade by bolo vhodnejšie skúsiť intervalový tréning. Jedná sa o cvičenie, kedy sa strieda fáza cvičenia vo vysokej intenzite s fázou odpočinku. Môžeme sem zahrnúť šprinty, spinning, švihadlo, výskoky, preskoky atď. Takýto tréning ti zaručenie spáli niekoľko násobne viac kalórií ako klasické kardio, nakopne ti metabolizmus na nasledujúce dni a dokonca podporí nárast svalstva. Dôležité je vykonávať cvik, pri ktorom sa zapojí čo najväčší počet svalov (žiadne izolované cviky). Nebudem rozpisovať chemické procesy, ktoré prebiehajú počas a po tréningu, pretože by ťa to ani nemuselo zaujímať. Keďže píšem pre laikov, ktorým ide len o to, aby so sebou niečo urobili a zároveň dosiahli výsledky, poviem len toľko, že pri klasickom dlhom kardiu telo spaľuje cukry za pomoci kyslíka, a tak je možné v ňom vytrvať aj niekoľko hodín. A keď sa zásoby cukru budú pomaly míňať, dáme si tyčinku alebo glukózový gél a behom pár minúť máme znova kopec energie. Počas cvičenia samozrejme pijeme jonový nápoj, čím si zabezpečíme aj prísun minerálov. Pri vysoko intenzívnom intervalovom tréningu využívajú svaly energiu, ktorá je priamo uložená vo svalstve (ATP, CP)* a to bez prístupu kyslíku. Počas pracovného intervalu sa ATP zo svalstva spotrebuje a počas odpočinku sa znova čiastočne obnoví z CP. Po tréningu telo potrebuje tieto zásoby obnoviť a k tomu využije cukor. Ak ale po tréningu telu cukor nedodáte, využije svoje zásoby. Telo však potrebuje aj zásoby cukru a k ich obnoveniu využije tiež mastné kyseliny. A tralalááá spaľujeme tuk. A ak si dáte pozor na cukor aj v nasledujúcich hodinách, podporíte spaľovanie tuku ešte viac. Naopak, ak si po tréningu doprajete sladký nápoj alebo tyčinku, telo tento cukor využije prakticky okamžite a tuk ostáva na svojom mieste. Čiže po tréningu je potrebné sústrediť sa prevažne na stravu s nízkym obsahom sacharidov, aby mohol v tele prebiehať proces spaľovania tukov.

To, že intervalový tréning je účinnejší než cvičenie v nízkej intenzite dokazuje aj fakt, že minuloročný víťaz Tour De France - Vincenzo Nibali sa pripravoval na preteky podobným spôsobom. Intenzívny intervalový tréning by si však mal vykonávať pod dohľadom trénera a vôbec by si ho nemal cvičiť ak máš nejaké problémy so srdcom. Ide sa na maximálnu tepovú frekvenciu, a preto je toto cvičenie pre „kardiakov“ úplne nevhodné. Avšak aj „kardiaci“ môžu efektívne cvičiť a spaľovať tuky, to je už na inú tému. Nabudúce sa budem venovať stredu tela (core) a potrebe cvičenia svalových sústav.

Takže všetkým veľa motivácie do cvičenia!

*ATP-  adenosine triphosphate
*CP- creatine phosphate

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?